Tips som funkar för mig

Alla har vi perioder när vi känner oss nere, det är helt naturligt, men ibland kan deppigheten bli en "vana" och det är svårt att ta sig ur. I många fall kan det faktiskt lösas med ganska enkla metoder.

Jag själv har perioder när jag känner mig nere och jag har börjat se samband. Jag har hittat lösningar som faktiskt fungerar och jag tror det skulle funka för många andra också. Jag har läst lite överallt att dessa tips motverkar depressioner. Man vill inte tro det då när man mår som sämst. Det låter så himla hurtigt och käckt! Usch, sånt vill jag inte höra, jag vill ju sitta här och tycka synd om mig själv. Men tro mig, det är ingen båg. Dom gånger jag struntat i tipsen har jag fått skylla mig själv.

Vad menar jag då? Det är enkelt :)

- Undvik mjukt bröd. Mjukt bröd ger en skön och rejäl mättnadskänsla men gluten i bröd får ofta magen att svälla lite. Detta gäller även om man inte är glutenallergiker. Känslan i magen när brödet sväller kan framkalla oroskänslor, ångest och grinighet. Iallafall hos mig.

- Motion!!! Att röra på sig frigör endorfiner i kroppen, ett ämne som får oss att må bra. Och det räcker inte med lite promenader, det krävs att det är lite svettigt och jobbigt, först efter det släpps endorfinerna lös. Hitta en motionsform som du tycker är rolig, gym passar inte alla osv. För mig funkar gruppjympa a'la Friskis&Svettis, typ aerobics.

- Alstra solljus. Sola under sommaren (med måtta såklart, och använd solskydd), skaffa en ljusterapi-lampa på vintern. Bristen på solljus här uppe i norr gör att vi kan få D-vitaminbrist, vilket påverkar humöret negativt. Så sola på och bli gladare!

- Lyssna på glad musik och dansa loss! Sätt inte på nån depplåt bara för att du känner dig nere utan slå på något party-aktigt och skaka rumpa en stund. Det låter superfjantigt, jag vet. Det ÄR superfjantigt. Men funkar faktiskt.

Ni hatar mig säkert nu. Ni tror mig säkert inte heller. Men testa iallafall! Visst, en del har svåra psykiska sjukdomar som orsakar deppigheten men för många beror det egentligen på dåliga vanor. Tro mig, jag vet! Jag har inte haft bra vanor, därför har jag mått dåligt. Jag struntar i dessa tips ibland, jag är inte perfekt. Men då märker jag att jag mår sämre, jag vet att jag får skylla mig själv för att jag inte har tränat eller för att jag åt den där vita brödet.

Lycka till alla ledsna själar därute!

(och ni glada själar också såklart!)
#1 - SARAS FOTON & TECKNiNGAR

Grymma tips och en lika grym illustration! :D

#2 - TIDSTJUVEN

Du har så rätt i dina tips. :) Söt illustration också! :D

#3 - Elin

Åh vilken söt bild! Om jag vore deppig blir jag glad av bara den :)



Och i övrigt tror jag att du har helt rätt i tipsen! Jag är också sådan som behöver allt det där (även om jag inte hört om brödet, men stor stenhårt på att lagad mat gör att man mår bra). Dock är det ju dessvärre svårt att ta hand om sig själv som man borde när man har en familj och ett jäktigt vardagsliv runt sig. Men sträva efter det kan man alltid!

#4 - Efraim

Bra tips faktiskt! Sen ska man se till att följa dem :p Är själv för dålig på regelbunden motion.. Det var en väldigt fin och passande bild med! :)