Agnes Cecilia, en sällsam historia som inspirerar


I fredags hittade jag boken Agnes Cecilia, en sällsam historia, på en liten loppis här i bostadsområdet. Jag blev så glad när jag såg den och tvekade inte en sekund på att köpa, trots att omslaget var lite slitet. När jag var liten pratade alla om hur bra boken var men det blev aldrig av att jag läste den själv. Därför gladde jag mig åt att jag nu fick möjlighet att göra det.

Och vilken bok sen! Den är skriven av Maria Gripe, och är nog egentligen en ungdomsbok men jag kan inte låta bli att bli förälskad i den. Agnes Cecilia, en sällsam historia, innehåller allt det som inspirerar mig: En svunnen tid, gamla hus, mystiska händelser, sorgliga människoöden... Jag svävar som på moln och känner mig som jag gjorde när jag var liten. Då var jag verkligen en bokmal och satt alltid försjunken i olika sagoböcker. Jag var en mycket mer avslappnad själ då, mycket mer full av fantasi.

(Ljusstaken köpte jag också på loppisen. Klockan är från IKEA. Precis som i boken har den stannat, men bara för att jag själv har plockat ur batterierna. Den tickade så jag höll på att bli galen! Nu är klockan evigt 7.00)
#1 - Sandra

Ååh, Agnes Cecilia! Där har vi en bok jag har sparat i många år och läst någon gång ibland. När jag fick den hade jag dessutom en litet mystisk docka, och tror du jag fantiserade kring den? :P Läs gärna fler böcker av Maria Gripe om du gillade denna. Bra grejer! :)

#2 - Malin

Åååh vilken snygg ljusstake!! :-) Haha, tickande klockor kan verkligen gå en på nerverna!

#3 - Patrik L

oj vilken nostalgisk känsla man fick av första bilden! =)



boken låter in intressant, finns det något mer fascinerande än gamla hus och sånt?! ska se om jag får tag i boken :D

#4 - Ida

Vilka fina bilder! Gillar stämningen i den första bilden. Maria Gripe är en bra författare, har läst några böcker av henne när jag var yngre, dock inte denna tror jag..

#5 - Malin

Sv: Jag förstår det!



Hönor är tacksamma att rita på något vis. De har mycket personlighet känns det som!

#6 - Ida

Ja, vi måste absolut gå på loppis! Under somrarna är det ju mycket mera loppisar så då får man ju passa på :) Finns det några bra loppisar/second hand där ni bor nu?



Kram Ida

#7 - Sanna

Åhååå, så kusligt med klockorna! Jag måste fota och lägga upp på min blogg, så kan vi jämföra! :)