Det där med att fly från verkligheten...
Bilder från när jag och Micke utforskade Omberg.
 
Jag funderar ibland på varför sagans värld är så tacksam att fly till, varför fantasyböcker/-filmer/-serier lockar så mycket som de gör. Jag tror det har att göra med att verkligheten är så komplex (och ju äldre man blir desto mer komplex inser man att den är), och då är fantasyvärlden lättare att hantera. Där är saker och ting oftast ganska svart och vitt, tydliga regler, en grupp är goda, en annan är onda. Lätt att förstå. Och allt är omgärdat av vackra omgivningar och kryddat med spänning och äventyr. Det är befriande, avkopplande och tryggt på samma gång. Så länge världen är så besvärlig som den är, så kommer jag alltid fly verkligheten och drömma mig bort om drakar, enhörningar och äventyrare.
 
Bister i verkligheten vs. levande i fantasin
#1 - Therese

Ja, jag håller med. Det är skönt med verklighetsflykt, ganska ofta faktiskt. Jag kan också känna att det är skönt för att slippa alla världsproblem. Överkonsumtion, avancerad teknik och forskning som gör mig rädd för vart vi är på väg, växthuseffekten och annat ger min sjukt mycket ångest och existerar oftast inte inom fantasy :P blir så trött på världen och livet ibland -.-

Svar: jaa... det blir för mycket liksom... I sagans värld är allt så mycket enklare.
Lovisa

#2 - Vican

Kunde inte hålla med mer. I tonåren tror jag att jag befann mig mer i fantasivärlden i mitt huvud, med skogar, enhörningar och äventyr. Än i verkligheten. Och så blev betygen som de blev. Haha!

Svar: Hehe ja det är så lätt att flyga iväg nån annanstans.
Lovisa