Summertime sadness
Andningspaus i favoritskogen
 
Just när jag trott att humöret lugnat ner sig. Att den här våren inte blev så farlig trots allt... Så händer det något. Men det här är något annat. Inte alls den där tunga känslan i kroppen som vilar över en i februari, eller instabiliteten som kittlar i april. Nej, istället är det en slags sorgsenhet som sakta väver in mig i sitt nät. Samtidigt är jag också väldigt känslig och lättstött, och ligger med livskris om kvällarna. Har ångest för sånt jag borde göra men som jag aldrig gör och så vidare. 
 
Vad har jag att vara sorgsen över? Och det blir just det som gör att jag är sorgsen. Allt är så fint just nu. Jag har det så otroligt bra att det finns inte. Det gör mig lycklig till tårar, rörd och sentimental. Och då tyngs mitt bröst av att livet är så kort, att allt bara varar några ögonblick för att sedan försvinna för alltid. Hur mycket jag än vill så går det inte att spara dem. 
 
Jag velar också hela tiden för att få en balans mellan att bry mig om mina nära och kära, och att ta hand om mig själv, och få fram mina egna behov. Hela mitt liv har jag brottats med att vara alltför självupptagen, och det är väl en konsekvens av att folk har brytt sig om mig för mycket. Jag vill kunna ge tillbaka all den kärlek jag får. Inte alltid så lätt för en som jag att veta hur man gör bara... Alla är alltid så snälla. Jag gör så gott jag kan.
 
Har ett inre behov av att vilja vräka fram hela den jag är, för hela världen att ta del av, men vill så gärna vara omtyckt av dom jag tycker om. Det går aldrig att vara sig själv fullt ut. Går det någonsin? För någon? 
 
Vill hälsa på familj långt bort och visa den kärlek jag känner. Vill skapa allt det som gömmer sig i mitt inre. Vill ge mig själv den hälsosamma kropp och själ jag vet att jag kan få. Vill samla på minnen och njuta fullt ut av varje stund här på jorden. Istället sitter jag framför en skärm i mörkret och skriver ut min ångest i rymden. Vem som helst får läsa om hur jag inte kan ta tag i mitt liv.
 
Jag älskar några få människor i världen. 
 
Varför är det så svårt att vara människa?
 
Varför måste denna jord vara en så grym plats att leva på för så många? Och varför måste jag behöva veta om det?
 
 
Skogen lockar på mig med sitt lugn och sitt liv, men överallt finns ursäkter i form av media. Och den skapande kraften som kommer från hjärtat blir ständigt hämmad. Den enda som kan ta sig ur ekorrhjulet är en själv, men det är rätt bekvämt att fortsätta snurra, eftersom man hela tiden vet vart man är påväg då. Kanske tippar hjulet åt sidan och blir man tvungen att ta tag i saker. Men den största chansen man har är om man räddar sig själv. Du vet nog vad du måste göra. Innerst inne. Eller? 
 
<3
 
#1 - Andrea

Ahh vet hur de känns. Har själv grubblat mig trött på exakt samma saker... Ibland önskar man att man föddes som något mindre intelligent så man inte är så aware hela tiden, fast det vore kanske för enkelt :P vi måste nog öva på att inte lägga hela världen på våra axlar, hur man ni gör det.

Är du morgonpigg? Det brukar ju va enklare att ta tag i de mindre sakerna tidigt på morgonen, de funkar iaf för mig. Jag har tex hamnat i en svacka med målandet, men om jag går upp supertidigt och målar på morgonen så får ja en hel del gjort faktiskt! Det dödar procrastinaion-spöket under dagen för mig och plötsligt blir allt lite enklare :)


Svar: Haha, ja skönt om hjärnan kunde kopplas ur på beställning! Vanligtvis brukar jag inte grubbla så mycket, men har kommit in i en sån period nu. Sjukt störigt...
Tyvärr är jag väldigt morgontrött, men liiite tidigare borde jag kunna klara ändå. Istället för att ligga och sega med ipaden i sänge, heh... För jag håller med dig om att morgonen (förmiddagen) är mer energirik.
Lovisa

#2 - Therese ↣ miaulin ↢

Finaste du!
Jag känner igen mig i den där sorgsenheten. Vad är det som fattas egentligen? Jag vet inte om det är så livet är i allmänhet eller om man fastnar i sorgsenhet ibland? Jag kan känna att så många år av mitt liv har varit jämnbra. Inte fantastiska och inte mörka. Men nu är det så mycket bra och så mycket dåligt på samma gång, för mig iaf.. På många sätt är det bättre, men samtidigt är det ganska påfrestande. Funderar mycket på vad orsaken är, om det är en period eller om jag har låst in mig i den här situationen för att jag har en bild av att jag är nere just nu.

Sjukt svamligt det här. Men du är inte alls egocentrerad. Du ger så himla mycket. Jag har aldrig upplevt det som du, jag och Elin har tillsammans. Jag bryr mig så mycket om er och önskar bara att ni ska må bra, och jag vet att ni gör samma sak för mig <3 Om du vill chatta ikväll är det bara att hoppa på mig eller oss!

Svar: Ja varför håller vi på som vi gör? Går i baklås i våra egna hjärnor? Åh allt är så svårt... Vi får väl fortsätta omge oss med mer sagor och glitter, och njuta av det positiva så mycket det bara går. Alla dom jobbiga och dåliga sakerna brukar ändå vara tillfälliga... kram
Vad glad jag blir av det du skriver, du säger så mycket fint. Jag är verkligen lycklig att jag har så fina vänner som dig och Elin. Jag bryr mig jättemycket om er! <3
Lovisa

#3 - Elin [ n e v n a r i e n ]

Är också inne i någon konstigt sorgsen period som jag inte riktigt kan sätta fingret på.. dels för att jag känner att den inte har att göra med det som hänt i mitt liv på det senaste och dels för att jag inte brukar känna så här under den här årstiden.. känns väldigt annorlunda och nedtyngande. Fast vad vet jag.. det kanske visst har med allting att göra.. bara att det inte visar sig då direkt.. utan mer som ett skalv, som ringar på vattnet långt efter och längre bort än det där något har plumsat i.. Hm.. Orkar inte tänka så mycket. Vill bara vara, men det är svårt. Man skulle göra några meditationsövningar varje dag för att varva ner.. borde minska ångesten. <3

Svar: Åh <3 Är det nånting i luften just nu eller varför känner vi alla såhär? Jag tror säkert du kommer komma fram till senare vad det berodde på. När man är mitt i det så kan man bli blind inför sina egna känslor på något vis. Jag kommer nog också veta sen... Eller så får vi aldrig reda på det, och så kanske det inte beror på något annat än hormoner! Haha...
Kanske ska vi låta bli att grubbla för mycket, precis som du säger... Men lite ska man väl ändå känna efter och reflektera över. Meditation är nog bra, så man inte hamnar i någon negativ spiral.
Kram till dig, och tack för din kommentar! <3
Lovisa