Dumme Mosse - magisk skog och förtrollad träskmark
Det blev en bra dag. Först ett sånt yogapass, sen utflykt i min närmaste favoritskog, tillsammans med vänner, och sen tecknande i lugn och ro till klassisk musik.När lite mer än halva dagen hade gått, så föreslog M att vi skulle åka på upptäcksfärd till Dumme Mosse, som ligger utanför Jönköping. Perfekt, där hade vi aldrig varit förut, och eftersom M hade besök av sin kompis passade det bra med en utflykt. Vädret var riktigt sådär mysigt grått och burrigt, det bästa vädret för naturutflykter ibland faktiskt.
 
Jag hade hört talas om Dumme Mosse, och hade väl inte direkt jättehöga förväntningar (platt myrmark, hur kul kan det vara?) Men. Jag. Hade. Så. Fel.
 
Det var inte bara vackert, det var alldeles förtrollande mystiskt och spännande. Jag skuttade runt som ett litet barn och tog kort på ungefär allt, samtidigt som jag lyssnade på trädens röster till varandra, och kände stämningen kröp inpå.
 
Här kommer en liten bildkavalkad från vårt äventyr:
 
Vi gick in på mjuk barrtäckt skogsstig, och hittade en oidentifierbar fornlämning.
 
Skogen kändes STOR.
 
 
 
Ett träd satt med benen i kors, och många andra låg och vilade sig med fötterna i vädret.
 
Älvorna hade byggt trappsteg på en stubbe, och mossan runt-i-kring var så mjuk, så mjuk.
 
Efter en stund började vi komma in i träskmarkerna. Spöklikt.
 
"Do not disturb the water..!"
 
 
Olika sätt att ta sig över vattnet.
 
Förtrollade trädstammar och otäckt spegelblankt djup.
 
Vi började närma oss själva mossen. Vägen dit var väldigt lång och väldigt rak.
 
Och sen helt plötsligt var den där. Sträckte ut sig, enslig och stor, ut i oändlighet.
 
M testar instabiliteten i mossen. Mycket instabilt och blött. Inte lämplig för promenad.
 
Två änder hade byggt ett kärleksnäste på en egen ö, i en egen sjö.
 
Och så hade de lämnat ett trevligt meddelande och spår efter sig.
 
Överallt såg det ut som "The Dead Marshes".
 
Det var så häftigt att få se allt detta. När spången tog slut var vi inne i skogen igen, och kom ganska snart tillbaka till parkeringen. Åh, jag vill dit igen!
 
Lovisalynx i sitt esse! Skogsmulle på äventyr!
#1 - Therese ↣ miaulin ↢

Alltså ååååh?!?! Jordskottskog!!! När åker vi dit? :D :D :D :D

Svar: ELLER HUR?? Vi måste åka snaaart!! Kom hiiiit
Lovisa

#2 - Julia Lindén

Vilken stämning! Blir så sugen på att göra naturutflykter och leta magi när jag ser dina bilder. ^^

Svar: Det var helt underbart magiskt! Tack, va roligt att du gillar mina bilder!Hoppas du kanske kan åka ut och hitta magin i dina omgivningar i helgen? Ha det så bra! *sagokram*
Lovisa