Stealing a pony - drömmar får vara drömmar, mål är mål.

Efter mina grubblerier satte jag mig för att rita - bara för min EGEN skull. Inga krav på särskild stil, korrekta proportioner eller tillräckligt konstnärligt. Utan enbart för att det var roligt! Och det kändes så braaaaa! Jag kände att det viktigaste för mig just nu är att hitta tid till egen kreativitet. Det får bli mitt nya mål för tillfället. Mina mål jag ska sätta upp kommer jag vara fast besluten att nå. Som någon sa, det kan vara ett mål att få ett särskilt illustrationsprojekt. Jag vill ju faktiskt se mitt namn på barnböckerna i butiken. Det är ett av mina mål.
Sen har jag insett att jag faktiskt har drömmar kvar, vissa av dem kommer jag troligtvis aldrig nå och därför behöver jag inte bli deprimerad när jag nått dem. De får fortsätta vara drömmar :)
Till exempel det här med att ha egen häst. Det har jag drömt om sen jag var 5 år. Det skulle vara ytterst otroligt om jag lyckades uppfylla den drömmen, och förresten har jag nog inte tid med en häst iallafall. Men lyckas jag uppnå den drömmen kommer jag såklart bli lyckligare än någonsin.
Och då får jag väl hitta en ny dröm efter det :)


Bjuder hursomhelst på min teckning från igår. En tjej som tänker sno en ponny från ridskolan, hehe. Vet att jag fantiserade om det när jag var yngre och gick i skolan. På idrotten hade vi ibland orientering i en skog nära ett stall. Då drömde jag om att smyga in i stallet, ta en häst och bara galoppera iväg från det tråkiga vardagslivet.

Jag vill ge ett stort tack till mina tecknar-kollegor (och konkurrenter ;), hehe) för att ni delat med er av era tankar och tips kring det här med drömmar och mål. Det var jättebra att få höra ord från människor i samma bransch.
#1 - Emma

visst är det härligt att bara sitta och klottra för sin egen skull =) ska jag berätta en hemlis... jag drömmer om att bo i ett slott i Frankrike hahah

kram

#2 - Alexandra Alexandersson

Härlig illustration. Jag har också en dröm om en egen häst! Hoppas kunna uppfylla den någon gång. :) själv har jag en massa drömmar och mål som ändras och byts ut hela tiden haha :)



Hehe, kollegor föredrar jag. :) illustratör är ett ensamt yrke så vi borde hellre hjälpa och stötta varandra än att vägra dela med sig av råd och sånt som en del illustratörer gör. .:)

#3 - Andrea Femerstrand - Illustratör

Oh vilken söt bild :)

Ja! Det är så härligt att unna sig några egna timmar åt personliga saker emellanåt.



Haha jag ska va ärlig, jag har oxå tänkt samma tanke. I högstadiet så betydde hästar allt för mig, jag tänkte, andades och ritade hästar hela dagarna och bodde nästan i stallet emellanåt!



Kul att fler har samma dröm med egen häst, jag drömmer oxå om det i hemlighet om det.. Man borde väl hinna med det oxå innan man dör åtminstone :D

Tänk om man hade det där mysiga huset i skogen med en gård och hästar...



Jag har oxå drömmar.. Helt galna sådana än så länge som jag knappt vågar prata om. Men en vacker dag så..!!



Annars e ju medryttare ett bra alterntiv tillsvidare, så härligt om man hittar nån man klickar med, som vill ha hjälp med sin pålle.



#4 - Alexandra Alexandersson

SV: hehe, precis. Men jag menar, det finns många illustratörer(eller wannabes) som har fått för sig att om de är trevliga och ger kritik och tips till andra så kommer de "sno" deras stil och kunder. Frågar man tex hur dom gjort något, eller vilket sorts material de använt, vill de inte berätta det. Sådana människor ger jag inte mycket för. Visst är vi alla konkurrenter, men en dag kanske man får ett jobb för att en annan illustratör tipsat om en.

#5 - Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

herregud vilken underbar teckning!



Ja jag har nog tröttnat en del känner jag..har ju bloggat i 4 år nu...måste kanske hända nåt nytt.



kram!

#6 - Elin

Åh, älskar verkligen håret i denna bild!! :) Mangainspirerad?



Och jag läste vad du skrev om målen i förra inlägget och i detta. Själv är jag lite dum som inte vågar tro på mina drömmar. Därför når jag heller aldrig riktigt upp till dem och sitter och hittar på ursäkter till varför jag inte är bra nog eller inte kan etc. Liksom vågar aldrig riktigt satsa så som du har gjort! Tycker det är skitbra gjort! Och att du kan försörja dig på att teckna är ju fantastiskt! Har det varit svårt?

#7 - britta

Åh, underbar bild. Hon ser verkligen lurig och lite småkriminell ut. ;)



Jag som glad amatör tar gärna emot tips och råd från professionella illustratörer. Dock känner jag ibland att det finns en liten attityd gentemot oss, vilket är synd. Vi kanske är kommande kollegor eller kunder, vem vet? :)

#8 - Elin

Tack för de fina orden i min blogg :) Värmde bra!



Själv tycker jag ju aldrig att jag är tillräckligt bra :P Fast jag försöker lära mig att vara nöjd ändå.



Ja, det är just det där med att hitta folk som behöver en som verkar så svårt och inte bara sitta alldeles jobblös och utfattig. Har ju familj med - två barn och man - så det är ju liksom svårare att bara köra på och se om det går eller skiter sig. Sedan tycker jag en massa annat verkar så svårt: som att ha ett företag och bara veta en så enkel sak som vad man tar betalt - hur man gör med bilder man gjort och kunder etc. Därför är jag helimpad av alla som kan, som du!

#9 - britta

svar:

Nej, inget särskilt så här på rak arm, men jag har läst många illustratörers bloggar ganska länge, och stött på ett litet hemlighetsmakeri gällande ganska mycket. Det finns ju så klart gränser för hur mycket man vill och får/kan visa. Men jag blir glad varje gång jag stöter på någon som inte tar sitt yrke på för stort allvar. De hamnar bland favoriterna. :)

#10 - britta

Missförstå mig rätt. :) Jag menar att illustratörer gärna får vara generösa och öppna.



Förra kommentaren lät lite konstig, haha. :)

#11 - Elin

Tack för det väldigt härliga och peppande svaret :D Och framförallt tipsen! Har ingen koll alls. Jag har funderat lite på att starta något vid sidan av bara för att se hur det funkar. Men jag känner mig så oerfaren av det här med tecknandet - fast samtidigt så vet jag ju att jag kan. Jag håller ditt härliga pepp i huvudet så får vi se om jag blir modig en dag :)

#12 - Emma

Tack så jättemycket! Vad glad jag blir :D Detsamma får man ju säga, du är skitgrym själv ju! :D

#13 - Anna

Det ser ut som en riktigt söt version av Wendy :)jättefint!